Känns som om min familj kommer rämna...
Hej bup.
vi ska antagligen skaffa hund. Alla är med på det, men mamma vill även ha en katt, men pappa hatar katter och då blir det alltid bråk. Jag kommer få jätte mycket ångest. Hag mår inte alls bra, det går upp och ner hela tiden. Pappa gapar hemma och får utbrott, han jobbar jätte mycket, för mycket. Mamma är sjukskriven pga hon jobbat för mycket.
det känns som att min familj kommer remsa isär. Vill typ i vissa stunder inte leva och ibland undrar jag om det verkligen är värt att försöka.
Inte bara det med hundar och katter. Utan pappa har antagligen någon typ av ADHD vilket gör att han blir jättesur och kan få utbrott. Jag är dock van, men jag har bara mått sämre på senaste tiden. Det blir även bara sämre och sämre.
behöver stöd, vet inte vad jag ska göra :( Försöker få ihop det men det känns hopplöst :( .
/// Udda familjen
Elin

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag förstår av ditt korta men tydliga brev att du har det besvärligt hemma. Det finns olika viljor och åsikter i familjen (om husdjur och säkert om mycket annat också). Det bli bråk och du kanske känner att du hamnar mitt i -  mellan mamma och pappa.
Du tycker också att pappa jobbar alldeles för mycket, och berättar att mamma är sjukskriven för att hon har jobbat för mycket. Kanske är det svårt för dina föräldrar att hinna och orka se hur du har det just nu, och vad du behöver.
Men även om dina föräldrar har det jobbigt själva är det inte okej att gapa och få utbrott. Som barn/ungdom har man rätt att känna sig respekterad och trygg hemma!
Du skriver att du bara mått sämre och sämre på sista tiden. Du ska inte behöva ha det så här. Jag håller med dig om att du behöver stöd.
Finns det någon anhörig du kan prata med som till exempel far- eller morföräldrar?
Du kan också prata med skolkurator/skolsköterska på din skola.
Eller kontakta Ungdomsmottagningen där du bor.
Ett första steg kan vara att kontakta BRIS och prata med en kurator hos dem.
En annan möjlighet är Tjejzonen där man kan prata med en "storasyster" för att få stöd.
Tänk inte att det är hopplöst - sök stöd!
Här nedanför har jag lagt till lite information om när det känns jobbigt i familjen och frågor med svar om detta som andra ställt till oss. Läs gärna dem.