Vill bara härifrån
Hej! Jag är en 14-årig tjej som inte mår bra pga skola, hur jag har det hemma, kompisar mm... Vi kan börja med skolan. Jag trivs absolut inte i skolan då jag blir retad och kränkt nästan varje dag och stressas sönder av alla lärare som ger mig uppgifter som känns omöjliga att hinna klart med. Hemma har jag det tuffare då min mamma sätter ännu mer press på mig då jag inte har så bra betyg (hon förväntar sig att jag ska ha A i alla ämnen). Hon ger mig även kommentarer om att jag är hopplös, värdelös och tjock (68kg och är 180cm) mamma skämmer ut mig när jag har kompisar hemma genom att skrika på mig. Vilket har lätt till att jag inte har många kompisar kvar och dom som valt att lämna mig använder mig som en       "hack-kyckling" numera... Och den enda vän jag har kvar tänker ta självmord... Jag orkar inte ha det såhär mer. Jag har tagit överdoser med iPren, skadat mig själv och druckit många energidrycker så att jag fått kofeinförgiftning, funderar på att hoppa framför tåget en vacker dag. Vissa säger att det är fegt men jag vill bara härifrån. Usch. Vad ska jag göra för att må bättre och tänka positivare? eftersom jag inte har någon framtid och bara ser det negativa.
Tummelisa

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du sitter ensam med dina orostankar och undrar om livet verkligen ska vara så här. Utan att känna dig närmare är det svårt att svara på vad du ska göra.
Å ena sidan har du en poäng i att se saker från den ljusa sidan kan ge den kraft man behöver i motgångar. Fokuserar man på det elände man har och sådant man är ledsen för kan det ta all ens energi och ibland till och med bidra till att saker blir värre.
Å andra sidan är det inte alltid den bästa vägen att gå att sopa sina problem under mattan. Då snubblar man förr eller senare.
Det brukar sägas att det man kan göra något åt ska man försöka förändra och det man inte kan ändra på behöver man kunna acceptera. Den största utmaningen kan vara att se när det är läge för att förändra respektive acceptera.
Du berättar att du tycker att både din mamma och dina kompisar hackar på dig och att både lärarna och din mamma ställer ouppnåeliga krav på dig. Är det rätt uppfattat av mig att det här är så du upplever det? Är det då du tänker att du inte har någon framtid, att du bara vill bort?
Vad händer om du skulle stå på dig, stå upp för dig själv och säga ifrån när du tycker att någon i din omgivning är orättvis eller elak mot dig?
Jag tror att du skulle må bra av att säga stopp när andra går för långt, om du skulle våga visa mer för andra vem du är och vad du vill.
Finns det något i ditt liv som du tycker om att göra, personer du gillar att vara med? Finns det stunder där du känner att du kommer till din rätt, saker du tycker att du gör rätt bra?
Om man vill ha en förändring i sitt liv kan man börja med att komma på i vilka stunder man har/har haft det bra och i vilka situationer man klarar av eller har klarat av något. Det ska man sedan försöka göra om och göra mer av. Kan du komma på något som gör dig glad?
Har din mamma alltid ett sätt mot dig som får dig att må dåligt eller finns det stunder där ni har det bra tillsammans?
Hur är det med det när det gäller din pappa?
Finns det någon som du kan berätta för om hur du har det? Det bästa är om det är någon som du träffar på riktigt, för när man har kontakt på nätet kan man på något sätt ändå känna sig ensam.
När det handlar om skolans stress, för stora krav och andra elever som kränker, är det jätteviktigt att du tar upp det med din mentor. Du kan även gå till skolsköterskan eller skolkuratorn.
Du har rätt att må bra. Hemma och i skolan. Be om hjälp!
Det kommer att gå bra!