Hela dagarna dömande tankar
Hej, jag har gått hos psykologen i ett halvår, har haft mitt slutsamtal men mår inte bra. Bättre än innan men fortfarande välldigt dåligt!
2 gngn i veckan mår jag så dåligt att jag ligger konstant i 1-2 timmar inlåst i rummet och kan knappt andas, kallsvettas, mina ögon blir så röda så de ser ut som de ska sprängas närsom.
är inlåst på mitt rum flera timmar varje dag för orkar inte gå ut.
Min hjärna stängs aldrig av, går runt hela dagarna med tankarna:
alla hatar dig så bry dig inte om någon för dom bryr sig inte om dig
varför äter du äckliga unge lägg av!
Min psykolog ville att jag skulle gå vidare till er om det inte blev bättre men jag ljög för dom och sa att jag nådde bra för ville inte värka dålig.
behöver hjälp, kämpar just nu för att kunna leva, varje dag!
tack för svar
13i13i

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du har gått till en psykolog och att det blev lite bättre än innan. Det låter också som en klok person som tyckte du skulle ha mer eller annan hjälp eftersom du fortfarande mår dåligt.
Bra att du skriver hit för att få råd när du tvekar. Det tar jag som ett tecken på att du vill ha mer hjälp, men inte riktigt vågar. Kanske känns det svårt att börja prata med en ny person. Du skriver inte det, men så kan det kännas ibland. Det kan också kännas tomt när man har haft en bra kontakt med någon och den personen försvinner ur ens liv.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Det är de du kommer ha kvar i din närhet. Därför är det viktigt att försöka prata med dem så mycket du kan, försök säg som det är, var ärlig. Då är det lättast att hjälpa dig.
Föräldrar kan vara jättejobbiga (några är riktigt dumma) men de allra flesta vill väl och försöker så gott de kan. När man är i tonåren har man ofta börjat tröttna på sina föräldrar. Ibland är det som att de inte fattar att man börjar bli vuxen och att man behöver större utrymme att reda sig själv. Å andra sidan finns det de föräldrar som inte förstår att man fortfarande behöver närhet, tröst och uppbackning, trots att man inte längre är liten.
Du berättar i ditt brev om din jobbiga hjärna som bara mal på med kritik och dömanden. Den behöver ju mothugg och jag tänker att ni behöver vara fler som säger ifrån till den - du med stöd av andra.
Börja med att lura din hjärna bort från de malande elaka tankarna. Tvinga den att tänka på annat. Skriv upp vad du blir glad av, tycker om att göra, vad du är ganska bra på eller vad som skulle kräva att du koncentrerar dig. Gör det för att bryta tankarna.
Sedan får du aldrig glömma detta: Att må dåligt är inte att vara dålig!
Det är faktiskt normalt att må dåligt ibland. Och blir det svårt att hantera och komma ur det på egen hand behöver man få hjälp.
Gör som din psykolog sa: gå vidare till BUP. Tillsammans med dina föräldrar.
Be dem ringa och följa med dig dit så att du inte behöver kämpa ensam.