Isolerar mig bara mer och mer
Hej, jag är en tjej i 7:an som bara vill skriva av mig. Mina problem började i samband med skolstarten. Jag började i en ny klass som jag verkligen inte trivs i. Jag känner inte att jag ”klickat” med någon utan jag är helt olik de andra. Jag hatar verkligen mina lärare och själva skolan. Men jag orkar inte med att byta och det känns som att det bara kan bli värre i så fall.
Jag tror att jag byte skola typ ”triggade igång” något och nu kan jag liksom inte stoppa det.
Jag är ofta ledsen, gråter varje dag innan och efter skolan osv. Jag är ganska blyg också, har svårt att skaffa vänner och prata med folk. Jag avskyr grupparbeten och idrotten.
Jag har ångest och är orolig över nästan allting. Det känns som att allt jag gör blir fel och att jag inte duger till någonting.
Jag har blivit väldigt känslig och lättirriterad. När jag är irriterad så går det ut över andra, och när de blir ledsna för att jag skriker på dem så blir jag helt plötsligt ledsen och känner mig skitelak för att jag var arg mot dem utan anledning. Jag känner alltid att jag är en dålig vän/dotter/syster osv och bara tycker synd om mig själv. För jag vill ju finnas där för alla men jag isolerar mig själv bara mer och mer.
det jag gör när jag är hemma är att ligga i sängen och gråta typ.
jag vet inte vad jag ska göra åt det här, det känns jättejobbigt att behöva gå och prata med någon.
vet inte

BUP svarar:
Hej!
Du har det jobbigt just nu. Du säger att det började i och med skolstarten i klass 7 och byte av skola. Det verkar som det är avsaknaden av kamrater i skolan som är det tyngsta för dig. Men du säger också att du är orolig över nästan allt.
När man börjar högstadiet ställs man inför många nya krav. Mycket kan kännas svårare både under lektioner och med läxor, särskilt innan man börjat vänja sig vid det nya.
När skola och kamrater också är nya är det mycket man har att anpassa sig till. Det tar kraft och det är lätt att känna sig dålig. Särskilt om man ännu inte har hittat nya kompisar. Kände dina klasskamrater varandra sedan tidigare innan ni började 7:an? Det är ofta svårare för den som är ny, att komma in i gruppen. Och när man känner sig utanför börjar man lätt tänka negativa tankar om sig själv, tankar som spär på ens dåliga självkänsla. Och då blir det allt svårare att själv ta kontakt.
Finns det någon som du känner att du kan växla några ord med då och då? Som du kan försöka påbörja något kortare samtal på bara några meningar med, utan att ännu hoppas på mycket mer än så.
Om du på så sätt inte isolerar dig helt, kommer det att kunna kännas litet bättre. Och andra kommer att känna att du inte verkar avvisande (som man lätt kan uppfattas som när man är mycket tyst).
Men för att få bra råd som kan hjälpa dig skulle du behöva tala med någon och det säger du skulle vara jättejobbigt.
Har du försökt tala med dina föräldrar? Även om de inte så alldeles lätt kan hitta en lösning, kan de kanske förstå och stödja dig och på det sättet bidra till att du mår bättre.
Men att tala med någon utomstående, som skolkurator eller ungdomsmottagningen är ändå det som jag tror kan hjälpa dig mest.
Försök våga!