Inser att jag inte ska skära mig igen
Hej, jag mår ganska dåligt och har skurit mig i låret två gånger. Jag inser att jag måste sluta och har bestämt mig för att aldrig göra om det. Min pojkvän säger att jag måste gå och prata med någon men jag vill verkligen inte träffa någon och prata. Vad ska jag göra måste jag gå till t.ex umo eller en kurator?
Förtvivlad 16 åring

BUP svarar:
Hej!
Väldigt bra är det att du har bestämt dig för att inte skära dig igen. En eloge till dig!
Att skära sig är ett mycket destruktivt sätt att förhålla sig till motgångar på och dessutom ett beteende som det är lätt att fastna i.
Vilken fin pojkvän du har! Det hörs att han bryr sig om dig väldigt mycket. Om han, som känner dig väl, tycker att det är bra om du går till en kurator så kanske han har rätt.
När man skär sig hänger det ofta ihop med att det är något svårt i livet som man inte vet hur man kan hantera på annat sätt. Är det också det din pojkvän tänker på - att han vet att det finns något som tynger eller stressar dig?
Det kan kännas som ett stort och läskigt steg att söka hjälp för att man mår dåligt, att berätta för en främling om hur man har det i sitt liv, om saker som har hänt, om sina tankar och känslor.
Men efteråt känns det ofta som en lättnad, som att en sten fallit från hjärtat.
Ta med dig din pojkvän om du vill ha stöd. Det kan vara väldigt bra att slippa gå ensam första gången.
UMO är ett bra ställe att gå till.
Skolkuratorn kan vara ett annat alternativ.
Till UMO och skolkuratorn kan du gå utan att ta med dina föräldrar. Men det vore bra om du kunde berätta för dem om hur du känner dig och att du har skurit dig två gånger, så att du kan få stöd av dem också.