Kan man verkligen bli frisk från depression?
Hej.
Jag vill dö. Jag har antagligen varit deprimerad under en lång tid och jag tror inte att det fins något annat jag kan göra nu än att dö.
Det blir inte bättre. Det blir aldrig bättre. Jag har inte ens gått ut nu på flera månader för att jag hällre sitter i mitt rum, i mörkret. Att dö är verkligen den enda utvägen. Och inte därför att jag inte tror att det kommer att bli bättre utan för att jag inte vill vara såhär längre.
Kan man verkligen bli helt ”frisk” från depression. Är inte chansen stor att det kommer att hända igen?
Om jag gång på gång blir såhär finns det ingen livskvalitet och då är jag hällre död. När jag är död behöver jag inte längre tänka på sånthär
Jag har inte någon som skulle sakna mig, möjligtvis min katt. Mina föräldrar är psykopater så de lär inte bry sig.
Jag skulle nog ha tagit mitt liv för länge sen om det inte hade varit för att alla sätt måste vara så förskräckliga. Efter så många år av självmord kan man väl tänka sig att man vid dethär laget hade kommit på ett effektivt och smärtfritt sätt att ta sitt liv.
Jag hade hoppat framför ett tåg om det inte var för tågföraren och passagerarna

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver hit när du mår så dåligt!
Du har mått dåligt under en längre tid - du har inte ens gått ut under flera månader. Har dina föräldrar sökt hjälp? Vad säger de om hur du mår?
Har ni kontakt på BUP nu? Annars tycker jag att ni ska söka dit. Du kan få hjälp att må bättre. På din närmaste BUP-mottagning kan du efter en bedömning få samtal i kombination med medicin och dina föräldrar kan få stöd i hur de bäst ska hjälpa dig, för att du ska må bättre.
Du säger att du blir deprimerad gång på gång. Ibland blir man nedstämd en viss tid på året, som t ex nu under den mörkaste tiden. När man mår så här som du beskriver kan det vara svårt att tro att det kan bli bättre.
Men det kan det! Det går att bota depression.
Vare sig dina föräldrar är psykopater eller inte, ska du berätta för dem om din nedstämdhet och dina självmordstankar så att de snarast kan ta kontakt med BUP. Annars kanske det finns någon annan vuxen som kan hjälpa dig att kontakta BUP.
När det känns som värst kan du ringa, maila eller chatta med Bris
eller ringa Mind/självmordslinjen.
Ditt brev visar att du är en omtänksam tjej som förtjänar att ha det bättre.
Vänta inte - tala med dina föräldrar så att du får hjälp snart!