Trivs inte hemma
Hej!
Jag är 14 år och mår jätte dåligt. Jag har fått 6 panikattacker denna månaden och jag vågar inte be om hjälp.
Jag har skurit mig på benen men inte så grovt. Jag har ångest hela tiden och är mobbad av ett gäng i skolan. Jag har varit hos skolkuratorn 5 gånger men jag tycker inte det hjälper.
Jag trivs inte hemma och vill bara bort här ifrån. Jag har pratat med mina föreldrar men det tar inte det på allvar.
Jag är inte en sån person som kan göra så mycket bakom mina föreldrars ryggar som tex åka till ungdomsmottagningen utan att de vet eller något sådant.
Jag vill inte vara hemma mer! Jag mår inte bra! Vad ska jag göra ?
Privat person

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du har det jätte tufft just nu. Att inte trivas hemma är bara det dåligt. Att sedan vara mobbad och ha ångest hela tiden gör din situation ännu mer allvarlig.
Sitt eget rum bör vara ett ställe där man ska kunna koppla av och vara trygg. Slippa bråk och konflikter. Kunna slappa och vila för att orka med skolan.
Hemmet bör också vara ett plats att vara tillsammans med sin familj och ha det bra.
Tyvärr är det många som inte trivs hemma, men det finns vägar att gå för att för att få hjälp med det.
Jag tycker att det var modig av dig att du gick till dina föräldrar och berättade att du inte trivs hemma. Tråkigt att de inte tog dig på allvar. Är det möjligt att försöka en gång till? Dina föräldrar kanske behöver lite mer tid och smälta detta och om du tar upp det igen så kanske reaktionerna blir annorlunda. Värt att pröva tycker jag.
Ni behöver ju tillsammans förstå vad det är som gör att du inte trivs hemma. Vad som behöver ändras så du ska tycka att det är uthärdligt.
Vad är det som gör att du tvekar och inte vågar ta och be om hjälp igen? Att du skriver till oss är i och för sig ett steg att ta emot hjälp. Bra att du gjorde det.
Du gjorde ju ett försök att söka och ta emot hjälp då du träffade skolkuratorn. Ännu ett exempel på att du är en modig tjej. Skulle det vara möjligt att gå tillbaka till kuratorn och berätta att du fortfarande mår dåligt och skulle behöva hjälp på nytt?
Ni skulle också kunna diskutera om du skulle behöva mer hjälp, till exempel på BUP.
Jag kan förstå att du blev besviken och hade hoppats att fem samtal skulle lösa dina problem. Min erfarenhet är att det behövs många fler samtal för att förstå vad som är hela problembilden. Behandla ångesten och kanske bearbeta dina svåra upplevelser av att vara mobbad. Jag hoppas verkligen att mobbingen upphört.
Om det är stora problem som ångest, mobbing, självskadebeteende är det sällsynt att fem samtal räcker för att förändra detta. Man kanske kan känna en viss förändring att det går åt rätt håll, men det brukar ta längre tid. Det kan kännas bra att få dela problemet med någon, bli avlastad och känna hopp om att saker kan lösa sig.
Men det behövs fler än 5 samtal.
Jag blir så upprörd när jag tänker på mobbing. Om det sedan är ett helt gäng som mobbar så är det så fegt - Usch!
Jag skickar med några länkar du kan läsa.
Du är en modig tjej -  samla mod att återigen ta emot och sök hjälp!