Ingen vill lyssna på mig
Hej! Tänkte gå precis rakt på sak. Jag är en tjej som är 12 år och som har rejält med problem. Har ätstörning, är självmordsbenägen, har självskadebeteende, har ångest och är deprimerad. Va fan ska jag göra? Och säg inte prata med någon för det finns ingen som vill lyssna på mig. Har mått så här i 5 år! Hjälp mig!
Hej

BUP svarar:
Hej
Jag tänkte också gå rakt på sak.
Jag förstår att du är arg, ledsen och väldigt besviken på vuxenvärlden som du uppfattar är totalt värdelös på att lyssna. Alla människor på vår jord är värda att bli lyssnade på.
Att ha viktiga saker att berätta när ingen lyssnar gör ju att man funderar på om det är värt att prata för döva öron eller om man ska strunta i det.
Jag har läst ditt brev flera gånger och förstår att du säkert har dina skäl att inte vilja få rådet att prata med någon.
Men mitt råd är just det. Att prata med någon. Du kanske tänker: nu händer det igen. Finns det ingen som lyssnar och läser det jag just skrev. Jag vill inte få rådet att gå och prata med någon.
Tyvärr så har vi inga andra redskap att ta till. Att samtala är vår modell och den tror vi stenhårt på.
Om du mått dåligt i nästan halva ditt liv och det ska vända någon gång, så gör det tyvärr det  väldigt sällan av sig själv.
Men du är fortfarande ung och har hela livet framför dig. Fast du upplever att ingen har lyssnat på dig tidigare: ta och försök på nytt igen och på nytt igen.
Det kan vara en idé att skriva en text och lämna till dina föräldrar eller din mentor. Visa t ex upp ditt brev till oss och svaret du fick.
Du kan t ex skriva: Ni MÅSTE lyssna på mig jag mår skit och behöver hjälp. Kvalificerad hjälp.
Dina föräldrar - hur ser dom på din situation och dina problem? Vill inte dom att ni tillsammans ska gå på samtal? Jag undrar vilken hjälp du fått och vad som har erbjudits. Finns det någon som känner till dina rejäla problem?
Du är 12 år och då du räknar upp alla dessa problem blir jag genuint ledsen.
Inget barn ska behöva ha det så.
När man är 12 år är man för ung för att veta vilken hjälp man kan få och vad man behöver för att må bra. Där behöver du få hjälp av vuxna.
Men då måste du ta steget att berätta hur du mår och hur du har det.
Du kommer att fixa det!
Vet inte om du känner till Bris. De har en chatt som är bra och det går även att ringa dit. De är proffs på att lyssna på barn och ungdomar.
Lycka till!
(och jag hoppas att du tar till dig något av mitt svar fast jag gav dig ett råd du inte ville ha)