Problem med tvång
Hej!, har problem med tvångssyndrom eller vad det nu kallas. Så fort något händer eller att jag blir tvungen att tänka på något, känner jag att mina tankar vill gå iväg åt ett visst håll. Man kan säga att jag vill hålla en speciell status som passar mig. När jag inte känner att jag befinner mig där undertiden jag tänker eller utför någonting blir jag på något sätt tvungen att göra om detta, eller tänka om.
Vad som gör att jag får så svårt av det här vet jag inte, jag kan på något sätt känna att det började som något väldigt litet. Min sömn påverkade om jag var tvungen att göra och tänka på det här sättet.
Vad är det som fått mig in i det här?
Hur ska jag göra om jag själv vill bli av med det helt?
Har inga andra problem utan det här är det ända, att jag vill att allting ska kännas på ett visst sätt, på mitt
F

BUP svarar:
Hej,
Tack för din intressanta beskrivning över det du tänker på som tvångssyndrom.
Med tvångstankar menas återkommande påträngande tankar som man tycker är väldigt obehagliga och som kan leda till att man börjar utföra vissa handlingar, tvångshandlingar, för att minska obehaget från tankarna. Till exempel tankar om att ha kommit i kontakt med sjukdomar eller smuts, tvångstankar om att kontrollera saker eller orostankar om att råka skada andra.
Du skriver, om jag uppfattar dig rätt, att du kanske mer känner att "allting ska kännas på ett visst sätt". En del personer kan också utveckla tvångsmässiga beteenden mer utifrån att det "ska kännas rätt", kännas på ett visst sätt, snarare än att bli av med obehag från inre bilder och vissa påträngande tankar.
Det är skönt att höra att du tycker att andra saker i ditt liv fungerar bra. Om det är så att dessa tvångsmässiga känslor och beteenden visserligen är ett problem (men som inte påverkar ditt välbefinnande i större grad) så kan du pröva att stegvis öva på att hantera det på egen hand.
Du kan öva på är att steg för steg acceptera och stå ut med känslan när det inte känns exakt rätt. Om du då inte heller försöker utföra eventuella tvångsmässiga handlingar, utan låter obehaget vara utan att agera på det. Ofta märker man då först att den obehagliga känslan ökar, kanske så intensivt att man kan bli orolig eller ganska så besvärad, men om man fortsätter acceptera känslan av att det inte känns rätt så brukar man snart uppleva att obehaget faktiskt avtar och minskar.
Med denna erfarenhet så brukar det snart kännas lättare att stå emot, eller vänta ut "tvånget" tills det avtar och minskar.
Du var också själv inne på att andra faktorer kan påverka de här tvångsmässiga känslorna - nämligen hur du sovit. Därför brukar man också ge råd att försöka ha goda rutiner för måltider och sömn. Man kan också ha hjälp av regelbunden träning och motion.
Om du vill kan du prova något av dessa råd, men tveka inte att söka professionell hjälp om du tycker att de tvångsmässiga problemen förvärras.
Då finns det bra professionell hjälp att få! Kolla gärna in informationen här nedan.