Hur kan jag få hjälp utan att blanda in föräldrarna?
Hej!
Jag har haft mycket problem i mitt liv och därför kännt mig deprimerad ett långt tag. Jag har mått dåligt och inte viljat leva längre.
Jag skulle jättegärna vilja söka hjälp men vill inte att mina föreldrar ska veta eller vara med för jag känner att dem inte förstår mig alls.
Så hur ska jag göra?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver att du känt dig deprimerad länge och till och med inte velat leva längre. Det låter som du haft det tufft, ock kanske också har det tufft nu. Bra att du kommit fram till att du ska söka hjälp! Men du vill inte att dina föräldrar ska få veta något, eftersom du upplever att de inte alls förstår dig.
Vi får ofta frågor om hur man kan söka hjälp utan att föräldrarna är med eller får veta - här nedanför har jag lagt några sådana frågor (med svar) som andra skickat till oss. För att få komma till BUP måste föräldrarna nästan alltid vara informerade. De undantag som finns är om man är så gammal/mogen och problemen inte så allvarliga att BUP bedömer att det inte behövs eller om det är så att det är direkt skadligt för ungdomen om föräldrarna får veta.
Mitt tips till dig är att du i första hand söker upp kurator eller skolsköterska på din skola. Annars kanske det finns någon mentor/annan lärare du kan försöka prata med? Har du någon annan vuxen i din närhet som du litar på? Kanske någon släkting, tex far- eller morföräldrar, moster, farbror eller någon annan som du kan prata med? På sikt ska du nog försöka prata med dina föräldrar, men kanske kan det bli lättare om du först talar med till exempel kurator.
Med BRIS kan du mejla, chatta eller ringa anonymt. Kanske kan det vara nästa steg för dig? Tillsammans med kuratorn på BRIS kan du bolla tankar och förhoppningsvis få tips på hur du kan ta ytterligare ett steg mot att få hjälp.
Ge inte upp - det kan bli bättre!