Känns som att det inte finns någon mening att leva
Tjena!
Varje gång jag är själv eller så (oftast när jag ska sova) så tänker jag på hur meningslöst hela tillvaron är och det känns som att det inte finns någon anledning att leva. Jag försöker att göra saker hela tiden för att fördriva tiden men det hjälper inte för så fort jag inte gör något känner jag mig deppig ändå. Min farfar gick bort för ungefär 3 månadet sedan och jag genomförde en knäoperation för ett halvår sedan så det har varit extra tufft på senare tiden vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Att känna som du gör – att vara nedstämd, känna att livet är meningslöst– är väldigt plågsamt och jobbigt! Samtidigt är det ganska vanligt att man går igenom perioder i livet då sådana tankar kan förekomma. Särskilt kan man må sämre i perioder då man varit med om flera svåra händelser, som ju du har.
När man står inför en stor förändring i sitt liv, så som vuxenblivandet ju är för dig just nu, är man också extra skör. Ibland kanske tankarna till och med kan vara väldigt skrämmande! Det är en viktig del av livet att försöka hitta sätt att hantera sådana svåra tankar.
Du berättar att under dagen kan du göra saker för att hålla tankarna på avstånd. Trots att detta inte tar bort allt det svåra tycker jag att det låter bra att du själv har kommit på att genom att göra saker kan du få en ”paus” från det jobbiga. Kanske finns det fler saker du kan komma på som får dig att känna dig lite bättre just för stunden? Att titta på en favoritfilm, träffa en bra vän, lyssna på musik som får dig att må bra? Att motionera kanske är svårt för dig då du just opererat knät, men att röra på sig på något sätt är ett bra sätt att ”rensa tankarna”.
Att sedan hitta en mening med sitt liv tror jag är någonting som vi alla tänker på, mer eller mindre, under hela livet. I perioder då vi mår bättre känns meningen mer självklar, och vi behöver inte ifrågasätta denna tanke på samma sätt! Jag undrar om du har kunnat berätta för en vän eller någon annan du känner dig nära om hur du mår? Ofta kan det kännas som en lättnad att ha någon i sin närhet som vet om hur man har det, som man kan prata med ibland, kanske ringa till om det känns extra tungt på kvällen. Skulle dina tankar bli så besvärande och plågande att du känner att du behöver professionell hjälp kan du exempelvis söka dig till ungdomsmottagningen (www.umo.se) eller till din husläkare. Du kan också läsa mer om nedstämdhet eller orostankar på www.snorkel.se Varmt lycka till!