Jag tror jag har asperger
Hej jag tror jag har asperger..
Jag är alltid trött fastan jag sovit en hel dag, jag förstår inte när andra förklarar saker dom tycker är jobbiga det är som stopp i hela huvvet, jag är väldigt tyst och observant och det är ett problem för jag vet inte alltid vad jag tänker jag bara gör det, jag blir extremt ledsen när det kommer en förändring tillexempel flytt, eller om någon säger att jag är dålig, det är som att jag är i min egna värld i mitt rum och måste va ensam annars blir jag extermt arg jag blir jätte ledsen om någon stör mig, ska jag gå en Provgång på bup? Förra gången jag var där sa dom att jag var helt frisk det var för tre år sen, och sen undrar jag om ni skriver upp någonstans eller pratar med mina föräldrar jag har nämligen kontakt men soc och jag vill inte att dom ska veta och inte mina föräldrar heller..
Tjej m koll

BUP svarar:
Hej Tjej m koll!
Några av de symtom som du beskriver, kan förekomma om man har Aspergers syndrom, men en del av symtomen är inte typiska för Asperger; exempelvis tröttheten eller att du blir ledsen om någon säger att du är dålig. Dessa symtom kan i stället vara tecken på något annat som du kan behöva få hjälp för.
Du har tidigare haft kontakt med BUP för 3 år sedan då man konstaterade att du var frisk. Men i ditt brev förstår jag att du inte känner dig helt frisk och att du undrar varför du känner som du gör. Då kan, som du skriver "en provgång" eller ett mottagningsbesök på BUP för bedömning, vara ett bra sätt att få svar på om BUP kan hjälpa dig. Att du skriver till BUP.nu skriver vi inte upp någonstans och vi talar heller inte med dina föräldrar eller med Socialtjänsten. Men jag vill ändå ge dig rådet att försöka tala med dina föräldrar eller med någon annan vuxen som du har förtroende för, så att du kan få hjälp.
Om jag förstått det rätt är du 16 år och kan därför själv ta kontakt med din närmaste BUP-mottagning för att boka en tid för ett nybesök. Vid ett sådant besök, är det bra om dina föräldrar är med så att behandlaren på BUP kan få en bild av både hur du, men också hur dina föräldrar uppfattar din situation och dina svårigheter. Jag hoppas att allt ska lösa sig väl för dig!